J.F. REY
Na een aantal jaren in de optiekbranche voor andere grote merken als designer gewerkt te hebben, is Jean Francois Rey begin jaren ‘90 voor zichzelf begonnen. In 1995 werd voor het eerst de J.F.Rey collectie gelanceerd. Een collectie voor zowel mannen als vrouwen. In deze “persoonlijke collectie” heeft hij altijd de perfecte balans weten te vinden tussen trendsettende modellen met een eigen herkenbaar ontwerp. Jean Francois Rey (Artistic Director) ontwerpt de modellen samen met Denis Bellone. (Designer) Joelle, Rey’s vrouw, bemoeit zich doorgaans met de kleuren. Vaak geïnspireerd door haar reizen naar verre oorden vanwaar zij de meest intense en originele kleurcombinaties mee terug neemt!
J.F.Rey wordt met de hand vervaardigd in verschillende fabrieken in de Franse streek Jura. Het Titanium komt uit Japan. De constructies van sommige modellen zijn bijna kunstwerken te noemen en het behoeft dan ook niet veel fantasie om te bedenken dat de productie van J.F.Rey monturen behoorlijk arbeidsintensief is. Bij de nieuwe modellen zullen veel spectaculaire kleurstellingen gebruikt worden. J.F.Rey staat al jaren bekend om exotische kleuren en is altijd trendzettend.
Sommige striping zijn er met een soort injectienaald handmatig opgezet. Dat er veel handwerk in verwerkt zit ziet men zeker terug in de serie waar de veren een kartelsysteem hebben. Die kartels moeten één voor één met de hand in een bepaalde hoek gezet worden. Een enorm arbeidsintensief proces.
Het acetaat wat J.F.Rey gebruikt voor de producten wordt exclusief ingekocht en daarom alleen gebruikt voor het merk zelf. Soms worden er verschillende platen op elkaar gebruikt, waardoor er weer andere effecten ontstaan.
Ook bepaalde lakken zijn exclusief voor J.F.Rey. Zo gebruikt het merk een soort van “roestachtige” lak op verschillende monturen wat men bij geen ander merk terugvindt. Dit komt van een antisliplaag van snowboards. Om aan te geven waar de inspiratie allemaal vandaan komt.
Het kan zelfs zo zijn dat sommige modellen 2 of 3 fabrieken passeren voordat ze geassembleerd worden. Dit hangt allemaal af van de te gebruiken lakken, materialen en constructies. Allemaal met maar een doel: Een zeer exclusieve hoogwaardige bril!
De “bekroning” op zijn werk kreeg hij op Silmo 2004, waar hij voor het eerst de meest prestigieuze prijs uit de brillenwereld in ontvangst mocht nemen; de Silmo d’Or for Style and Design 2004. Sinds deze “doorbraak” is het alleen nog maar bergopwaarts gegaan met het merk. Zijn ontwerpen worden eigenlijk beter en beter. In 2005 wint hij weer deze Silmo d’Or. In 2007 opnieuw. Een Unicum. Daarnaast heeft hij met een aantal ontwerpen ook nog een aantal nominaties voor deze prijs in de wacht gesleept! In Nederland heeft J.F.Rey echt voet aan de grond gezet met de 3D bril en de Scorpio.
Dat de collecties van J.F.Rey op zoveel verschillende delen van de wereld zo’n succes hebben, komt ook door de pasvorm en maatvoering van het merk. Een goede pasvorm en de juiste neusmaten zijn hiervoor de sleutel tot het succes. In bijna alle modellen weet hij meerdere uitvoeringen te brengen. Bijvoorbeeld de glasbrillen, waaruit men kan kiezen uit twee of meer verschillende demolenzen. Voor zowel enkelvoudige als multifocale glazen! Gezien de gemiddelde doelgroep van J.F.Rey toch 35 plus is, (met verrassend hoge uitlopers) zijn de diepere modellen een commercieel pluspunt!
Vanaf 2008 heeft J.F.Rey ook een kids/teens collectie uitgebracht. Voor een aantrekkelijke prijs worden nu ook de kleintjes onder ons in aanraking gebracht met echt design. Je kunt niet vroeg genoeg beginnen en ook al is het nog maar net op de markt, we kunnen nu al zeggen dat deze collectie een enorm succes is.
Het hoofdkantoor van J.F.Rey zetelt in zijn woonplaats Marseille aan de Zuid Franse kust. Begin 2009 zijn ze verhuisd naar een nieuw, veel groter pand omdat ze behoorlijk uit hun jasje gegroeid zijn! In Nederland is de distributie in handen van J.F.Rey Eyewear Holland BV. In Nederland worden voor J.F.Rey selectief verkooppunten uitgezocht zodat het topproduct ook alleen bij de topopticiens te verkrijgen is.